Zoeken in deze blog

vrijdag 20 april 2012

Van GIGO naar LIFO

LIFO (Last In, First Out) hoeft voor veel werknemers in een sector waar ontslagen dreigen niet uitgelegd te worden. Die zijn trouwens ook bekend met FIFO ofwel First In, First Out. Maar LIFO of FIFO, daar gaan we het nu even niet over hebben. Wel over GIGO.
GIGO is een woordspeling op de term FIFO.

GIGO staat voor: Garbage in, garbage out… Een uitdrukking die wordt gebruikt om mensen er op te wijzen dat software en regelsystemen alleen maar zinnige informatie kunnen leveren wanneer zij met juiste informatie worden gevoed. Een computersysteem kan nog zo intelligent zijn, wanneer het met onjuiste gegevens wordt gevoed, zal het met zekerheid een onzinnig resultaat genereren. De uitdrukking wordt tegenwoordig ook veel gebruikt voor diverse niet-technische aangelegenheden. Zoals bijvoorbeeld bij beleidsbeslissingen die tot stand zijn gekomen op basis van onjuiste gegevens.

Toch nog maar even over FIFO en LIFO hebben?
Een belletje met de ‘KlantenService’ van het grootste vervoersbedrijf in Nederland. “Ja, u hebt gelijk. Zeven weken en drie weken geleden – staat hier in het systeem – heeft u ook al gebeld. De eerste keer is er iets mis gegaan. Dat zou na drie weken zijn opgelost. De tweede keer hebben we dat opnieuw ingevoerd en klaargezet. Dat is dus nog niet opgelost? Oh, dan is er weer iets verkeerd gegaan bij de IT! Ik heb het nu weer opnieuw klaargezet en uw abonnement staat over drie weken klaar om op de kaart te worden gezet. Hebt u verder nog vragen of kan ik u nog met iets anders helpen???”

)(&^$%@# - Nee, nu wordt-ie mooi…
Lieve/Beste KlantenServiceMedewerkster, FIFO snap ik, maar na zo lang wachten en jullie opeenstapeling van fouten wil ik LIFO!!
“Huh, hoe bedoel u..??” En na enige uitleg: “Ja, maar wij zetten het klaar en dan duurt het drie weken voordat de IT-afdeling het kan verwerken. Dat was een paar maanden geleden nog twee weken, maar voor de zekerheid zeggen we nu toch maar drie weken…”.
Aardig blijven… Beste KSM, GIGO denk ik… Is er GIGO-ruis in het klantcontactsysteem of tussen het klantcontactsysteem en de andere IT-toepassingen of zorgt het klantcontactsysteem voor GIGO naar de IT of hebben jullie last van IT-GIGO in het algemeen. Mag ik het ook nog even aan uw manager uitleggen??
Ik wil nu LIFO!!!
“Maar dat kan niet… (snik) …als ik het nu weer klaarzet, heeft de IT ongeveer vier – ik bedoel drie – weken nodig… Maar er is een opname van dit gesprek gemaakt en ik heb hier ook een klacht genoteerd… kan ik u verder nog met iets van dienst zijn…?”

Drie uur later: “you’ve got new mail”! Uw bestelling/abonnement staat klaar en kan op de kaart worden gezet…
Shoot – hadden ze daar toch last van GIGO? Of is er iemand met m’n klacht aan de wandel geweest?

Geen opmerkingen: