Zoeken in deze blog

dinsdag 21 februari 2012

Gobbledygook in persberichten


“[Company X] has remained faithful in its commitment to producing unparalleled entertainment experiences based on its rich legacy of quality creative content and exceptional storytelling. Today, [Company X] is divided into four major business segments. Each segment consists of integrated, well-connected businesses that operate in concert to maximize exposure and growth worldwide.”

Zeg eens eerlijk: leest deze tekst nu lekker weg? Valt hieruit op te maken wat Bedrijf X precies doet? Veel van deze woorden zijn wat Engelstaligen gobbledygook noemen: woorden die té veel gebruikt worden en (daardoor?) geen specifieke betekenis hebben. In een grootschalig onderzoek analyseerde de onlinemarketing-strateeg David Meerman Scott ruim 700.000 Amerikaanse persberichten en concludeerde dat PR-professionals er veelvuldig gebruik van maken. In Nederland kennen we het verschijnsel ook – er wordt zelfs jaarlijks een vaagtaal-verkiezing gehouden! Blijkbaar storen veel mensen zich aan inhoudsloze woorden. En ook journalisten lijken er een hekel aan te hebben. Zij ontvangen het liefst een neutraal, objectief persbericht. Maar dat kan best lastig zijn, want als bedrijf ben je natuurlijk wel trots op je product en wil je de hele wereld ervan overtuigen dat jij de beste bent.

Hoe kunnen we het gebruik van containerwoorden in persberichten dan vermijden? Het beste advies hiervoor is om je klant als uitgangspunt te nemen bij het schrijven, niet je product. De lezer wil weten welke problemen jouw product kan oplossen. Vage omschrijvingen, zoals in het voorbeeld hierboven, zullen dat niet duidelijk maken. Nog een aantal tips:

- Met Google Trends kun je nagaan op welke woorden veel gezocht wordt via Google. Zo kun je een aantal termen uit je tekst halen en die bij Google Trends invoeren. Krijg je weinig tot geen resultaten? Probeer dan een synoniem te vinden of kijk of je het woord weg kunt laten. Een voorbeeld: ‘unieke oplossing’ blijkt geen populaire zoekterm. Je kunt je dus afvragen of het zinvol is jouw product op deze manier te omschrijven.
- Als je het lastig vindt om je productomschrijving op papier te krijgen, dan zou free writing een goede techniek kunnen zijn. Schrijf eerst alles op wat in je opkomt. Lees niet meteen terug wat je geschreven hebt en corrigeer niets, maar maak er pas later goedlopende zinnen van. Grote kans dat het resultaat een tekst is zonder vage, inhoudsloze woorden.

Overigens is de bedrijfsbeschrijving hierboven geen fictief voorbeeld. Scott vond deze (inmiddels verouderde!) tekst op de website van de betreffende organisatie. Had jij kunnen raden dat Bedrijf X in werkelijkheid Disney is?


Geen opmerkingen: